Operacija katarakte

Katarakta je jedna od najčešćih bolesti kod osoba starije životne dobi i posledica je prirodnog procesa starenja oka koje dovodi do zamućenja očnog sočiva. Napredovanje katarakte često uzrokuje promenu dioptrije, te se u početnom stadijumu vid može poboljšati naočarima, međutim napredovanjem zamućenja sočiva naočare više ne mogu biti korisne i kao jedina mogućnost lečenja preostaje operacija katarakte.

Operacija katarakte danas je jedan od najsigurnijih i najčešće izvođenih operativnih zahvata u svetu.

Simptomi katarakte

Pacijenti često subjektivno primete da im se pokvario vid na daljinu, ali da odjednom mogu da čitaju bez naočara. To je posledica zamućenja sočiva i povećanja njegove prelomne moći. Međutim to je prolazni fenomen i gubi se kako katarakta napreduje. Takođe kod tipa katarakte gde je zamućenje sočiva izraženo tačno na zadnjem polu sočiva, pacijenti primećuju da slabije vide na jakom svetlu, zato što dolazi do suženja zenice i nemogućnosti prolaska svetla kroz periferne nezamućene delove sočiva.

Mogući su i simptomi u vidu rasipanja svetla, zablještenja prilikom noćne vožnje, pojava dvoslika i drugih.

Pregled za utvrđivanje katarakte

Pregledom se određuje vidna oštrina, meri očni pritisak, biomikroskopski pregleda oko, a zatim se šire zenice kako bi se dobio detaljan uvid u stanje sočiva, vidnog živca, žute mrlje i celokupne mrežnjače.

Od pretraga se najpre radi računanje jačine intraokularnog sočiva, koje se ugrađuje u oko uređajem koji se zove IOL Master. U slučajevima gustih katarakti radi se i ultrazvučni A scan koji takođe tačno izračuna jačinu sočiva.

Snimanjem topografije rožnjače dobija se uvid u njenu prednju i zadnju površinu, zakrivljenost (astigmatizam) što je od značaja prilikom ugradnje multifokalnih i/ili toričnih sočiva.

Dijagnostika žute mrlje/makule i vidnog živca (OCT žute mrlje/makule i vidnog živca) daje detaljan prikaz struktura mrežnjače na mikronskom nivou, otkriva nepravilnosti.

Pregled se završava razgovorom s lekarom, kako bi pacijent dobio sve potrebne informacije i uz pomoć lekara odlučio o vrsti sočiva koja će se ugraditi u oko.

Pre operacije pacijent treba da uradi kompletnu krvnu sliku (KKS), merenje šećera u krvi (GUK), sedimentaciju eritrocita (SE) i EKG.

Kako izgleda operacija

Operacija se obavlja u lokalnoj anesteziji, odnosno ukapavanjem kapi u oko. Radi se o ultrazvučnom operativnom zahvatu, pri kojem se pravi rez od oko 2 milimetra kroz koji se ultrazvučnom sondom uklone zamućena sočiva i ugrade bistra, veštačka sočiva. Zahvaljujući minimalnom rezu, rana brzo zaraste i nije potrebno ušivati. Sočiva koja se ugrađuju su inertna, to jest ne izazivaju nikakvu reakciju oka, ne mogu biti odbačena i ostaju u oku do kraja života.

Operacija katarakte traje oko 15 minuta i potpuno je bezbolna. Pacijent posle operacije ide kući i dolazi sutradan na kontrolu. Ukupan boravak pacijenta u bolnici traje oko dva sata. Značajno poboljšanje vida je kod većine pacijenata primetno već prvog dana posle operacije. Ukoliko se radilo o tvrdoj i uznapredovaloj katarakti ponekad je potrebno da prođe nedelju ili dve da bi se vid izbistrio. Zato, ne treba čekati da katarakta sazri.

Oporavak nakon operacije

Pacijent posle operacije ide kući i dolazi sutradan na kontrolu. Značajno poboljšanje vida je kod većine pacijenata primetno već prvog dana posle operacije.

Prva kontrola je dan nakon operacije, druga sedam dana nakon operacije, a treća nakon mesec dana. Prvih sedam dana se savetuje da pacijent odmara u kućnim uslovima i da izbegava duže boravke napolju, fizički rad i naprezanje i boravak u prljavim, prašnjavim i zadimljenim prostorijama. Takođe treba izbegavati kvašenje oka prvih sedam dana. Nakon sedam dana moguće je vratiti se svim radnim i svakodnevnim aktivnostima.

Prvih mesec dana se ukapavaju kapi u operisano oko, koje sprečavaju upale i infekcije nakon operacije.