KATARAKTA: Sve što treba da znate o simptomima i lečenju katarakte

Katarakta je jedan od najčešćih problema kod osoba starije životne dobi i posledica je prirodnog procesa starenja oka koje dovodi do zamućenja očnog sočiva. Jedini način kako je možemo ukloniti je operacija katarakte. Usled napretka tehnologije sada jednim zahvatom možemo trajno da uklonimo kataraktu i dioptriju kako za daljinu tako i za blizinu.

Šta je katarakta?

Katarakta je zamućenje prirodnog očnog sočiva koje fokusira svetlost koja ulazi u oko i pada na mrežnjaču. Ova zamućenost očnog sočiva posledično smanjuje vidnu oštrinu  i može dovesti do konačnog slepila ako se ne leči.

Katarakta se razvija sporo i bezbolno, tako da može uticati na vid i kvalitet života a da osoba to ne primeti do uznapredovalog stadijuma. Širom sveta, katarakta je najčešći uzrok slepila koje se može sprečiti (prevenirati).

Ne postoji medicinski tretman koji bi sprečio razvoj ili napredovanje katarakte. Savremena hirurgija katarakte, koja predstavlja uklanjanje zamućenog sočiva i implantaciju prozirnog intraokularnog veštačkog sočiva (IOL), jedini je konačni tretman za kataraktu. Operacija katarakte je najefikasnija i najčešća procedura koja se izvodi u celoj medicini sa izuzetno visokom stopom uspešnosti.

Postoji nekoliko tipova katarakte, uključujući starosnu, traumatsku i metaboličku. Najčešći tip je povezan sa uzrastom, a uzrok i način nastanka nije u potpunosti razjašnjen. Traumatska katarakta može nastati nakon tupih i prodornih povreda oka, kao i nakon strujnog udara, hemijskih opekotina i izlaganja zračenju. Metabolička katarakta se javlja kod nekontrolisane šećerne bolesti i drugih bolesti metabolizma.

Koji su simptomi katarakte?

Katarakta se često razvija polako sa postepenim padom vida koji se ne može ispraviti naočarima. Najčešći simptomi katarakte uključuju zamagljen vid, poteškoće pri čitanju pri slabom svetlu, loš vid noću, odsjaj i oreoli oko svetla, a povremeno i dvostruki vid (duple slike). Ostali simptomi katarakte su česte promene u dioptriji i novu sposobnost čitanja bez naočara za čitanje kod pacijenata starijih od 55 godina.

Kako izgleda operacija katarakte?

Operacija katarakte traje oko 15 minuta i potpuno je bezbolna. Izvodi se u lokalnoj anesteziji koja se postiže ukapavanjem kapi. U nekoliko kratkih koraka hirurg zameni vaše prirodno sočivo veštačkim intraokularnim sočivom. Veštačko sočivo se stavlja u kapsulu prirodnog sočiva, dakle, u toku operacije katarakte uklanja se samo zamućeni središnji deo sočiva, dok njegova kapsula ostaje kao potpora veštačkom sočivu.

Potom idete kući i odmarate, a sutradan se vidimo na kontroli. Značajno poboljšanje vida kod većine je primetno već prvog dana nakon operacije katarakte. Ukoliko se radilo o uznapredovaloj katarakti ponekad je potrebno da prođe nedelju ili dve da bi se vid izbistrio. Zato ne treba čekati da katarakta sazri. Prvih mesec dana nakon operacije ukapavaju se kapi koje sprečavaju upale i infekcije.

Šta je to sekundarna katarakta?

„Sekundarna katarakta“, koja se ponekad naziva „katarakta nakon katarakte“, je stanje oka koje se javlja nakon operacije katarakte.

Medicinski termin za sekundarnu kataraktu je posteriorna kapsularna opacifikacija (PCO), odnosno, sekundarna katarakta predstavlja zamućenje zadnje kapsule sočiva nakon operacije katarakte (veštačko sočivo se stavlja u kapsulu od prirodnog sočiva nakon vađenja zamućenog središnjeg dela). Utvrđeno je da će oko 20% pacijenata koji su bili podvrgnuti operaciji katarakte razviti sekundarnu kataraktu.

Koji su znaci i simptomi sekundarne katarakte (PCO)?

Sekundarna katarakta se može razviti u roku od nekoliko meseci ili godina nakon što je operacija katarakte izvršena. Pošto je sekundarna katarakta i dalje posledica zamućenja, znaci i simptomi sekundarne katarakte su slični znacima i simptomima primarne katarakte (katarakte koja je prvobitno bila prisutna).

Osoba sa sekundarnom kataraktom može doživeti:

• zamagljen vid
  • poteškoće u opažanju objekata u blizini
  • poteškoće u opažanju udaljenih objekata
  • poteškoće u opažanju boja i kontrasta (isprane boje)
  • oreoli oko svetla

Nakon operacije katarakte, vaš očni lekar će zakazivati kontrolne preglede u odredjenim vremenskim razmacima nakon operacije kako bi pratio potencijalni razvoj sekundarne katarakte. Ako ste imali operaciju katarakte i počnete da primećujete bilo koji od uobičajenih simptoma ili znakova sekundarne katarakte (PCO), važno je da obavestite svog očnog lekara.

Kako se leči sekundarna katarakta?

Jedini tretman sekundarne katarakte je YAG laserska kapsulotomija. YAG laserska kapsulotomija je jednostavna ambulantna procedura i završava se u klinici za samo nekoliko minuta. U potpunosti je bezbolna.

Kada kapsula sočiva postane neprozirna sa nakupinama epitelnih ćelija koje blokiraju prolazak svetlosti do mrežnjače, vid postaje mutan i zamagljen. Svrha laserske kapsulotomije je stvaranje otvora u mutnoj kapsuli sočiva za prolazak svetlosti kroz zadnju kapsulu.

Pre kapsulotomije, oftalmolog će Vam ukapati kapi za oči koje uzrokuju širenje zenice. Takođe će biti primenjene anestetičke kapi za oči da bi površina oka utrnula.

Tokom laserske kapsulotomije, oftalmolog će očistiti zadnju kapsulu koristeći napredni YAG laser. Yag laser prolazi kroz zadnju kapsulu sočiva i na njoj pravi otvor kroz koji će svetlost nesmetano moći da prođe i padne na mrežnjaču.

Čišćenje sočiva je završeno, sekundarna katarakta je razbijena i vid se vraća!

Šta očekivati nakon lečenja sekundarne katarakte?

Nakon brze i bezbolne YAG laserske kapsulotomije, vaš očni lekar će izmeriti vaš očni pritisak a zatim pregledati zadnju kapsulu kako bi potvrdio da je postupak bio uspešan i da nije došlo do nikakvih  neželjenih efekata. Nekoliko sati nakon procedure, možda ćete osetiti malo zamućen vid. Ovo je normalan efekat primenjenih kapi za oči.

Nakon intervencije je normalno da vidite mušice pred tretiranim okom koje će se vremenom smanjiti. Ukoliko primetite i bljeskove bitno je da se odmah javite Vašem oftalmologu.

Posle YAG laserske kapsulotomije, sekundarna katarakta se verovatno neće vratiti.

Klinika Bulevar ima iskusne hirurge koji će Vas rešiti katarakte

Naši hirurzi sa višegodišnjim iskustvom će Vas rešiti katarakte kroz svega 10 minuta a izborom odgovarajuće vrste sočiva, koje se ugrađuje prilikom operacije, možete se rešiti dioptrije na daljinu i za čitanje.

Zakažite pregled već danas.