Najčešće bolesti očiju: Otkrivanje, lečenje i prevencija

Oči su neizmerno važan deo našeg tela, omogućavajući nam da doživimo svet oko sebe na jedinstven način jer upravo putem čula vida primamo najveći procenat informacija iz spoljašnjeg sveta. Međutim, kao i svaki deo tela, oči su podložne različitim bolestima. Ove bolesti mogu uticati na kvalitet vida, neke dovesti do potpunog gubitka vida a samim tim i drastično uticati na smanjenje kvaliteta života.  U ovom blogu možete pročitati nešto više o najčešćim bolestima oka, kako se dijagnostikuju i leče.

Konjunktivitis

Jedna od najčešćih bolesti oka je konjunktivitis, poznat i kao “crveno oko”. Konjunktivitis je zapaljenja konjunktive, tankog, providnog tkiva koje pokriva prednji beli deo oka i unutrašnje površine kapaka. Ovo zapaljenje može može biti uzrokovana virusima, bakterijama, ali i alergijskim reakcijama (alergijski konjunktivitis). Simptomi konjunktivitisa mogu biti vrlo neprijatni. Javljaju se crvenilo, svrab, suzenje i pojačana osetljivost na svetlost a ponekad i bol u oku. Lečenje konjunktivitisa zavisi od uzroka. Ukoliko je uzročnik bakterija, oftalmolog će propisati odgovarajuće antibiotke kapi ili mast, dok se virusni konjunktivitis tretira simptomatski, odnosno trudimo se da ublažimo simptome. Kod infektivnih konjunktivitisa je bitno da pravilno sprovodite higijenu kako infekcija ne bi prešla i na ostale ukućane (nemojte koristiti isti peškire za brisanje ruku i lica  kao i ostali ukućani).

Glaukom

Glaukom zapravo predstavlja grupu bolesti koje dovode do oštećenja vidnog živca. Samim tim, one mogu da dovedu i do gubitka vida i slepila ako se ne otkriju i ne leče na vreme. Glaukom obično nema simptoma u ranim fazama, što ga čini vrlo opasnim jer pacijenti nisu svesni da dolazi do progresivnog oštećenja vida. Međutim, u kasnijim fazama mogu se javiti bol u oku, zamagljen vid, pojačano suzenje i pojava “halo” efekta oko izvora svetlosti. Pregled oftalmologa je ključan za rano otkrivanje i lečenje glaukoma. Terapija glaukoma podrazumeva korišćenje kapi ili podvrgavanje hirurškim zahvatima.

Katarakta

Katarakta predstavlja progresivno zamućenje prirodnog sočiva oka koje se obično javlja sa starenjem. Zamućeno sočivo dovodi i do zamagljenog vida, osetljivosti na svetlost a nekad može i da dovede do duplih slika. Katarakta se jedino može lečiti hirurški što podrazumeva zamenu zamućenog prirodnog sočiva prozirnim veštačkim sočivom. Ova operacija je kratka i bezbolna. Traje svega 10 minuta a radi se u lokalnoj (kapljičnoj) anesteziji. Rana dijagnoza katarakte omogućava efikasnije lečenje i sprečava ozbiljnije komplikacije.

Sindrom suvog oka

Sindrom suvog oka je stanje u kojem oči ne proizvode dovoljno suza ili su proizvedene  suze lošeg kvaliteta, što može dovesti do neprijatnog osećaja u očima, suvoće, svraba i zamagljenja vida, nekad i bol u oku. Najčešći uzrok suvoće očiju je dug rad na blizinu (kada smo koncentrisani na čitanje, gledanje televizije ređe trepćemo i površina oka se brže suši). Suvo oko može imati i druge uzroke poput korišćenja određenih vrsta lekova.

Lečenje uključuje upotrebu veštačkih suza, izbegavanje faktora koji pogoršavaju simptome i primenu terapije za poboljšanje proizvodnje suza.

Dijabetička retinopatija

Dijabetička retinopatija nastaje kao posledica dugogodišnjeg, loše regulisanog šećera u krvi. Povišen šećer dovodi do oštećenja krvnih sudova u organizmu pa i u oku. To dalje može da dovede do krvarenja u mrežnjači (retini), otoka žute mrlje (centar jasnog vida) i formiranja novih, abnormalnih krvnih sudova koji mogu izazvati gubitak vida. Najčešći simptom je zamaglen vid ali se on nekada javlja tek u uznapredovaloj bolesti. Redovni oftalmološki pregledi su važni za praćenje zdravlja očiju kod osoba sa dijabetesom i rano otkrivanje dijabetičke retinopatije. Rano otrivanje i rano započinjanje lečenja su značajni kako bi se očuvao dobar vid.

Senilna degeneracija žute mrlje

Senilna degeneracija žute mrlje se obično javlja kod starijih osoba. Ova bolest dovodi do propadanja fotoreceptora – ćelija koje primaju svetlosne signale a to dalje dovodi do oštećenja centra jasnog vida odnosno žute mrlje. Periferni vid najčešće ostaje očuvan. Postoje dva oblika ove bolesti: suvi i vlažni. Vlažni oblik podrazumeva stvaranje novih, patoloških krvnih sudoma u žutoj mrlji koji lako propuštaju tečnost i krvare.

Prevencija bolesti očiju

Pored rane dijagnostike i ranog započinjanja lečenja postojećih bolesti očiju, prevencija je takođe važna za očuvanje zdravlja oka odnosno vida. Evo nekoliko koraka koje možete preduzeti kako biste smanjili rizik od razvoja bolesti očiju:

1. Redovni oftalmološki pregledi – redovne posete oftalmologu omogućavaju rano otkrivanje potencijalnih problema i pravovremeno lečenje.
  2. Zdrava ishrana – ishrana bogata antioksidansima, vitaminima i mineralima može pomoći u očuvanju zdravlja očiju. Ovo važi naročito za senilnu degeneraciju žute mrlje.
  3. Nošenje sunčanih naočara – naočare sa UV zaštitom štite oči od štetnih sunčevih zraka, smanjujući rizik od katarakte.
  4. Odmor od ekrana – redovni prekidi prilikom dugotrajnog rada na računaru ili gledanja televizije mogu smanjiti umor očiju i nelagodnost.
  5. Ostavite pušenje – pušenje može povećati rizik od razvoja mnogih bolesti očiju, uključujući senilnu degeneraciju žute mrlje i kataraktu.

Bolesti očiju mogu imati značajan uticaj na smanjenje kvaliteta života i sposobnost obavljanja svakodnevnih aktivnosti. Zato je važno ići redovno na pregled oftalmologa. Prevencija, rano otkrivanje bolesti, pravovremeno i pravilno lečenje pomažu u očuvanju zdravlja očiju i vida. Ako primetite bilo kakve promene u svom vidu ili osećate nelagodnost u oku, ne oklevajte da odete na očni pregled.

Pregled na našoj Klinici možete zakazati pozivanjem call centra na 021/661 00 00.