Šta je to žuta mrlja (makula) u oku?

Uprkos svojoj maloj veličini, žuta mrlja u oku, poznata i kao makula, ima izuzetno važnu ulogu u našem čulu vida. Smeštena na zadnjem delu oka, ova sićušna struktura igra ključnu ulogu u oštrini vida i percepciji boja. U ovom blogu ćemo istražiti strukturu žute mrlje, najčešće bolesti koje je pogađaju i metode dijagnoze i lečenja.

Struktura žute mrlje oka

Žuta mrlja u oku, poznata i kao makula, ključna je struktura našeg vidnog sistema. Iako je male veličine, igra izuzetno važnu ulogu u našoj sposobnosti prepoznavanja detalja, oštrog vida i percepcije boja.

Žuta mrlja se nalazi u centru mrežnjače oka, na njegovom zadnjem polu. To je područje sa najvećom koncentracijom fotoreceptora, koji su odgovorni za pretvaranje svetlosnih signala u električne impulse koje mozak tumači kao sliku. Najvažniji fotoreceptori u makuli su štapići i čepići. Štapići su odgovorni za vid u uslovima slabog osvetljenja i percepciju pokreta, dok su čepići odgovorni za prepoznavanje boja i jasan, oštar centralni vid.

Ono što makulu čini posebnom je njen centralni deo, nazvan fovea. Fovea je mala depresija unutar makule i predstavlja područje najveće gustine fotoreceptora. Zahvaljujući fovei imamo sposobnost čitanja, prepoznavanja lica i detalja posmatranih objekata.

Još jedna važna karakteristika makule je prisustvo pigmenta koji se zove lutein. Lutein ima žutu boju i deluje kao prirodni filter za štetne ultraljubičaste zrake svetlosti. On apsorbuje i neutrališe ove zrake kako bi zaštitio fotoreceptore od oštećenja izazvanih produženim izlaganjem jakom svetlu. Lutein takođe ima antioksidativna svojstva i pomaže u održavanju zdravlja makule.

Razumevanje strukture žute mrlje je ključno za razumevanje njenog funkcionisanja i mogućih bolesti i stanja koji mogu uticati na nju. Najčešća makularna bolest je senilna degeneracija žute mrlje. Senilna degeneracija žute mrlje  izaziva postepeno propadanje makule i može dovesti do gubitka centralnog vida. Ova bolest često pogađa starije osobe i može biti suva ili vlažna, u zavisnosti od promena na krvnim sudovima mrežnjače i spleta krvnih sudova ispod mrežnjače (sudovnjača).

Razumevanje strukture žute mrlje pomaže nam da shvatimo koliko je važno sačuvati njeno zdravlje. Redovni pregledi očiju i zdrav način života, uključujući ishranu bogatu hranljivim materijama, mogu pomoći u održavanju zdrave makule i održavanju dobrog vida.

Najčešće bolesti povezane sa žutom mrljom

Senilna degeneracija žute mrlje

Ovo je očna bolest koja se javlja kod starijih osoba. Senilna degeneracija žute mrlje dovodi do propadanja fotoreceptora – ćelija koje primaju svetlosne signale a to dalje dovodi do slabljenja centralnog vida. Periferni vid najčešće ostaje očuvan. Javlja se u dva oblika: suvi i vlažni. Vlažni oblik podrazumeva promene na krvnim sudovima mrežnjače i sudovnjače.

Dijabetička retinopatija

Ovo je očna bolest koja nastaje kao posledica dugogodišnje slabe kontrole šećerne bolesti. Promene u žutoj mrlji podrazumevaju njen otok i krvarenja što trajno može uticati na vid. Ljudima koji boluju od šećerne bolesti preporučuju se redovne kontrole oftalmologa.

Rupa u makuli

Retka očna bolest koja uzrokuje rupu ili pukotinu u samom centru makule. Makularna rupa može dovesti do zamagljenog vida i gubitka centralnog vida u zahvaćenom oku. Jedini način lečenja je hirurški.

Dijagnoza  bolesti makule

Pravovremena dijagnoza bolesti žute mrlje je neophodna za pravilan tretman. Oftalmolog će obaviti temeljni pregled očiju koji podrazumeva proveru oštrine vida, pregled očnog dna i makule i razne testove za utvrđivanje prisustva bolesti. Jedan od ovih testova je optička koherentna tomografija (OCT), koja koristi svetlosne talase za stvaranje detaljne slike makule i njenih slojeva. Fluoresceinska angiografija je još jedna dijagnostička metoda koja koristi kontrastno sredstvo ubrizgano u venu za praćenje protoka krvi u krvnim sudovima makule.

Lečenje bolesti žute mrlje

Lečenje žute mrlje zavisi od vrste i stadijuma bolesti. Trenutno ne postoji specifičan lek za suvu senilnu degeneraciju žute mrlje, ali određeni dijetetski suplementi, kao što su vitamini i minerali, mogu biti od pomoći u usporavanju progresije bolesti. Vlažni oblik senilne degeneracije žute mrlje se može lečiti raznim metodama, uključujući intravitrealne injekcije anti-VEGF lekova koji sprečavaju stvaranje novih krvnih sudova i smanjuju propustljivost postojećih. Otok makule se može lečiti laserskom terapijom, injekcijama kortikosteroida ili anti-VEGF lekovima. Makularna rupa može zahtevati operaciju za zatvaranje rupe i vraćanje normalne makularne funkcije.

Zajedno sa dijagnozom i lečenjem, prevencija igra važnu ulogu u održavanju zdravlja žute mrlje. Zdrav način života, redovni pregledi očiju i zaštita očiju od štetnih sunčevih zraka mogu pomoći u održavanju zdrave makule i smanjenju rizika od bolesti.

U zaključku, makula je vitalna struktura koja nam omogućava da jasno vidimo i percipiramo boje. Bolesti kao što su senilna degeneracija žute mrlje, makularni edem i makularna rupa mogu ozbiljno narušiti naš vid. Pravovremena dijagnoza i lečenje su ključni za upravljanje ovim bolestima. Redovni pregledi očiju i zdrav način života mogu pomoći u održavanju makularnog zdravlja i održavanju dobrog vida. Nemojte zanemariti važnost brige o ovom delu oka da biste uživali u jasnom i oštrom vidu.

Dozvolite da pomognemo i Vama, zakažite pregled pozivanjem našeg call centra na 021/ 661 00 00.